Edukacja i wychowanie osób niepełnosprawnych przez arteterapie. Zajęcia warsztatowe
Opis operacji:
Sztuka może być zarówno sposobem poszukiwania iluminacji, jaki oddziaływania społecznego. Sztuka świetnie przygotowuje do publicznej aktywności, bo trzeba w niej publicznie bronić bardzo dziwnych obiektów i bardzo dziwnych działań. Sztuka jest aktywną formą języka. Społeczeństwo to aktywny wagonik pełen ludzi i ich wzajemnych relacji. Artysta jest tym, który próbuje uchylić okno, często tracąc przy tym paluchy czy zęby”. Dzieci od najwcześniejszych lat posiadają potrzebę tworzenia – budują, rysują, wycinają, te czynności pozwalają im na ujarzmienie emocji, uczuć i wyrażenie ich w sposób społecznie przyjęty oraz akceptowalny. W późniejszym okresie dorastania twórczość dzieci oprócz uczuć i emocji angażuje również rozum, pragnienia a także niepokoje. Poprzez twórcze zajęcia kształtuje się jednostka twórcza, znająca własne potrzeby oraz uczucia. Ważne to jest szczególnie gdy dotyczy jednostek zaburzonych, mających duży problem w kontakt z innymi ludźmi bądź wyrażaniem własnych. Idealną formą uzupełniającą procesu edukacyjno-terapeutycznego stanowi właśnie arteterapia. Może być ona stosowana wobec dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych, posiadających określone stopnie niepełnosprawności intelektualnej bądź ruchowej. Metodę tą z powodzeniem wykorzystuje się do terapii osób zaburzonych psychicznie lub emocjonalnie. Sztuka stanowi podstawę do prawidłowego rozwoju człowieka zarówno społecznego, moralnego jak i estetycznego. Działania arteterapeutyczne rozwijają, motywują do działania, mają moc wyzwalania od wszystkiego co nieświadomie spoczywa w dziecku, a co blokuje jego rozwój. Uczestnik za pomocą pędzla, kredek, tańca, śpiewu ma możliwość wyrażenia siebie, zakomunikowania otoczeniu, że boryka się z jakimś problemem, z którym nie potrafi sobie poradzić. uczestniczenie w zajęciach wykorzystujących metody arteterapii wprowadzają wiele pozytywnych zmian w rozwoju człowieka, również w rozwoju kompetencji społecznych, ale także dochodzi do: • „usprawniania manualnego; • rozwijania koordynacji wzrokowo - ruchowej; • wydłużania okresu koncentracji uwagi; • wyrównywania braków i ograniczeń psychofizycznych; • rozwoju osobowości; • wzrostu własnej kreatywności; • leczenia oraz zapobiegania pogłębianiu się istniejących stanów chorobowych; • obniżenia napięć nerwowych, uspokojenia i wyciszenia; • łatwiejszego zrozumienia problemów życia codziennego; • pełniejszego i swobodniejszego wypowiadania się; • pobudzania i rozwoju wyobraźni; • uświadomienia sobie własnych przekonań i uczuć oraz lepszego poznania siebie; • uwolnienie od przykrych wspomnień i niepokojów; • uwolnienia i odreagowania nagromadzonych emocji; • aktywowania sfery komunikacji niewerbalnej; • rozwijania własnych działań twórczych; • pozawerbalnego porozumiewania się; • uzewnętrznienia świata własnych przeżyć i odczuć • zaspokojenia potrzeb: akceptacji, bezpieczeństwa, współuczestnictwa, bycia rozumianym i docenianym; • pobudzenia sensorycznego - wielozmysłowego postrzegania świata; • poznawania innych, a tym samym do zmiany optyki widzenia swoich problemów; • akceptacji siebie i innych; • wzmocnienia poczucia sprawstwa i bezpieczeństwa; • zwiększenia poziomu samowiedzy i akceptacji siebie; • kreowania przestrzeni, poznawania dystansu i granic; • tworzenia pozytywnych nawyków. Poprzez zajęcia uczestnicy uczą się rozwiązywać konflikty, dzielić się przyborami, współpracować i pomagać innymi, mniej sprawnym manualnie. Dzięki realizacji operacji przeprowadzę 60 h zajęć dla 40 osób niepełnosprawnych na terenie działania Lokalnej Grupy Działania Zielony Wierzchołek Śląska. Pomieszczenia w których odbywać się będą szkolenia zostaną użyczone bezpłatnie ( Wójt Gminy Wreczyca Wielka, Starosta Powiatu Kłobuckiego). Realizacje zadania zaplanowano w okresie od 01.08.2019 do dnia 31.10. 2019. W ramach operacji grantobiorca nie będzie uzyskiwać dochodu. Zadanie zapewnia realizacja wartości 1 wskaźnika produktu i 40 wskaźnika rezultatu.